آشنائی با محیط کلاس های آنلاین ری الس

Alternate Text

آشنایی با محیط کلاس های آنلاین مرکز تخصصی زبان انگلیسی ری الس REELS


همانگونه که در مطلب پیشین سایت ( راهنمای ورود به کلاس های آنلاین) درباره پیش نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری لازم جهت شرکت و ورود در کلاس های آنلاین مرکز ری الس سخن گفتیم در این مطلب قصد داریم شما را با محیط کلاس های آنلاین آشنا کنیم.

شکل زیر اولین صفحه ای است که پس از ورود به کلاس با آن مواجه خواهید شد.


همانگونه که در تصویر فوق مشاهده می کنید کلاس های آنلاین از چهار قسمت اصلی یا اصطلاحا Pod تشکیل شده است (این پنجره ها بنا به نظر استاد تغییر می کنند، لذا در این مطلب همه پنجره ها را معرفی خواهیم کرد) که عبارتند از:

Share: در این قسمت محتوای مورد نظر استاد نمایش داده می شود.
Video: در این قسمت تصویر استاد یا دانشجویان (که با تشخیص و نظر استاد فعال می گردد) نمایش داده می شود.
Attendees: لیست حاضرین در جلسه را نشان می دهد.
Chat: در این قسمت امکان گفتگوی نوشتاری بین استاد و دانشجویان وجود دارد.


آشنایی با منوی Meeting

در این منو شما می توانید صدای اسپیکر/هدست و میکروفن خود را تست نمائید. به این منظور پس از اطمینان از وصل بودن صحیح اسپیکر/هدست و میکروفن به رایانه یا لب تاب خود از منوی Meeting  گزینه Audio Setup Wizard را انتخاب نمائید.
 

 
در پنجره جدید روی گزینه Next کلیک کنید.
 

 
در پنجره بعد روی دکمه Play Sound کلیک نموده و در صورت شنیدن صدای موزیک از اسپیکر/ هدست و اطمینان از عملکرد صحیح آن روی دکمه Next کلیک کنید، در غیر اینصورت تنظیمات مربوط به خروجی صدا را در رایانه خود بررسی کنید.
 

 
در پنجره بعدی، شما باید تنظیمات مربوط به میکروفن خود را بررسی نمائید. بدین منظور با کلیک بر روی قسمت مربوطه و انتخاب میکروفن مورد نظر خود از بین میکروفن های متصل به سیستم (درصورت وجود چند میکروفن روی سیستم)، روی دکمه Next کلیک کنید.
 

 
در پنجره بعدی با کلیک بر روی دکمه Record پنجره کوچک دیگری نمایش داده خواهد شد که اجازه استفاده نرم افزار از میکروفن را تعیین میکند، در این پنجره روی دکمه Allow کلیک کنید تا ضبط صدا از طریق میکروفن آغاز شود. سپس روی دکمه Stop کلیک کنید (این دکمه پس از آغاز ضبط صدا ظاهر می شود) تا ضبط صدا متوقف شود سپس روی دکمه Play Recording کلیک نمائید تا صدای ضبط شده پخش شود. در صورت عملکرد صحیح روی دکمه Next کلیک نمائید و در غیر اینصورت تنظیمات مربوط به میکروفن را در رایانه خود چک کنید.
 

در پنجره بعدی با کلیک بر روی دکمه Test Silence و سپس کلیک بر روی دکمه Next به بخش پایانی تنظیمات صدا میرسیم.
 

 
در پنجره نهایی این بخش یک سری اطلاعات کلی از وضعیت تنظیمات صدا به شما نمایش داده خواهد شد.
 

 

آشنایی با آیکون های صدا، میکروفون، وب کم و وضعیت

پس از ورود به کلاس در نوار ابزار بالا، تنها آیکون های "صدا" و "وضعیت" را مشاهده می کنید:
 

1- آیکون صدا: جهت پخش صدای استاد (یا دانشجویان) از اسپیکر/هدست شما می باشد. همان گونه که در تصویر می بینید این آیکون به صورت پیشفرض فعال است (سبز رنگ شده است) اما اگر احیانا پس از ورود به کلاس، این آیکون به صورت سفید رنگ بود روی آن کلیک کنید تا سبز و فعال شود.

2- آیکون میکروفون: این آیکون تنها زمانی برای شما ظاهر می شود که استاد به شما اجازه صحبت کردن در کلاس را داده باشد. پس از اجازه استاد، این آیکون برای شما ظاهر شده و به رنگ سفید در می آید. برای صحبت کردن در کلاس باید روی این آیکون کلیک کنید تا به صورت سبز رنگ و فعال در آید.
پس از فعال شدن ميكروفون در نوار ابزار گزينه هاي ديگري نيز براي شما فعال مي شود (همانند شکل زیر):

براي جلوگيري از قطع و وصل شدن صدا يا اكو شدن صدا، پس از پايان صحبت خود مجدد روي اين آيكون كليك نماييد تا صداي ميكروفون شما در حين صحبت بقيه كاربران پخش نگردد.
در صورتي استاد و يا كاربري در كلاس آنلاين از گفتگوي صوتي استفاده نمايد . آيكون ميكروفون به صورت چشمك زن در جلوي نام كاربري نمايش داده خواهد شد.


3- آیکون وب کم: این آیکون نیز همانند آیکون میکروفون تنها زمانی که استاد اجازه دهند برای شما فعال می شود. پس از اجازه استاد و ظاهر شدن آیکون به صورت سفید رنگ، روی آن کلیک کنید تا به صورت سبز رنگ و فعال در آید. این در صورت همه افراد حاضر در کلاس می توانند تصویر شما را مشاهده کنند.

4- آیکون وضعیت: این آیکون برای تنظیم وضعیت شما در کلاس می باشد. با کلیک بر روی این آیکون از استاد اجازه صحبت کردن درخواست می کنید (مثل بلند کردن دست در کلاس واقعی یا Raise Hand). با کلیک بر روی گزینه مثلثی کنار آیکون می توانید وضعیت خود را مانند شکل زیر به هر یک تغییر دهید.

 

 
Raise Hand: جهت بلند کردن دست در کلاس و درخواست اجازه از استاد
Agree: موافقت
Disagree: مخالفت
Step Away: دور بودن از سیستم
Speak Louder: درخواست از استاد/دانشجو برای صحبت با صدای بلندتر
Speak Softer: درخواست از استاد/دانشجو برای صحبت با صدای آرام تر
Speed Up: درخواست برای سرعت دادن به بحث
Slow Down: جهت درخواست برای کاستن از سرعت بحث
Laughter: وضعیت خنده
Applause: تشویق



آشنایی با پنجره شرکت کنندگان (Attendees)

شامل ليست شركت كنندگان كه تعداد افراد حاضر در كلاس و اسامي آنان را نشان مي دهد،كه شامل سه گروه كاربري مي باشد:


Hosts (مديران): كارشناسان ، ناظران و اساتيد

مديريت كامل كلاس اعم از شروع و پايان كلاس ها، صدور اجازه دسترسي به صوت به كاربران، اخراج كاربران و .... از دسترسي هاي كاربران مدير مي باشد

Presenters (ارائه دهندگان): برای دانش آموزانی که از طرف استاد به آن ها فرصت ارائه مطالب داده شده است.

Participants (شرکت کنندگان): دانش آموزان و زبان آموزان
حضور در كلاس، امکان گفتگوی متنی به صورت عمومی و خصوصی، دانلود فايل، مشاهده محيط اشتراك گذاري،شنيدن صوت كلاس، شركت در نظرسنجي و درصورت اجازه مدير كلاس گفتگوي صوتي از دسترسي هاي كاربران اين بخش مي باشد.


آشنایی با پنجره چت (Chat):

اين پنجره جهت گفتگو متني بصورت عمومي و خصوص بین کاربران اعم از مديران، اساتيد و كاربران مي باشد.

برای حل مشکل تایپ فارسی به مطلب "راهنمای ورود به کلاس آنلاین" مراجعه کنید.

آشنایی با پنجره یادداشت ها (Notes)

در اين پنجره به استاد و يا كارشناسان اجازه مي دهد مطالبي را جهت اطلاع رساني به كاربران ثبت نمايند، كه كاربران فقط دسترسي به نمايش اين پنجره را دارند.
در اين پنجره ميتوان مطالب را از نظر رنگ و سايز و نوع قلم متفاوت درج نمود و كاربران تنها مشاهده گر يادداشتهاي درج شده هستند.

آشنایی با پنجره فایل ها (Files)

گاهي علاوه بر اشتراك مطالب كه تنها مطالب را به كاربر نمايش ميدهد و وي امكان دانلود ندارد نياز است تا فايلي را جهت دانلود كاربران در اختيار انها قرار دهيم. پنجره فايل اين امكان را فراهم مينمايد. حاضران نيز ميتوانند فايلهاي اپلود شده را ببينند و موارد را به صورت انتخابي دانلود كنند و يا از منو كنار كليه موارد را يكجا دانلود نمايد.

آشنایی با پنجره اشتراک گذاری (Share)

استاد و يا مدير كلاس ميتواند مطالب مورد نياز در كلاس را براي شركت كنندگان به اشتراك بگذارد و كليه شركت كنندگان تنها ميتوانند فايلها اشتراك شده را مشاهده نمايند. اين موارد اشتراك شده ميتواند مستندات يا صفحه نمايش و يا تخته سفيد باشد. اشتراك صفحه نمايش معمولا جهت نمايش نرم افزار و ... به كار ميرود. مستندات ميتواند جزوه و ... باشد و تخته سفيد جهت درج متن روي تخته و سيستم آموزش سنتي در نظر گرفته شده است.

در تمامي موارد گفته شده شركت كننده هيچگونه دخالتي ندارد و صرفا اطلاعات اشتراكي را مشاهده ميكند.

آشنایی با پنجره پرسخ و پاسخ (Q & A)

مديريت كليه پرسشهاي حاضران از طريق پنجره چت بسيار سخت است.امكان خطاي انساني و بي پاسخ ماندن برخي سوالها در اين حالت بسيار زياد است به اين جهت در چنين مواردي استفاده از پنجره پرسش و پاسخ توصيه ميگردد. كليه شركت كنندگان ميتوانند پرسش درج نمايند.
مديران و ارائه دهندگان كلاس اين پرسش ها را مشاهده ميكنند. ميتوانند پاسخ را به صورتي عمومي بيان كنند يا پاسخ خصوصي براي پرسشگر درج نمايند.

همچنين مديران و ارائه دهندگان ميتوانند پرسش خاصي را به مدير يا ارائه دهنده اي ديگر ارجاع دهند. در اين حالت ساير مديران و ارائه دهندگان امكان درج پاسخ براي آن پرسش را نخواهند داشت.